Steenwijkerwold verrast: 2-0 winst op De Tukkers.

3 maart 2024 22:00

Steenwijkerwold zorgde zondagmiddag voor een daverende verrassing door het sterke De Tukkers uit Albergen met een 2-0 nederlaag naar huis te sturen en revancheerde zich daarmee voor de eerder dit seizoen geleden 7-0 nederlaag. Een in de eerste helft verkregen 2-0 voorsprong werd na de pauze met een enorme werklust met succes verdedigd en dat leidde na het eindsignaal van arbiter Gerard Harmelink uit Deventer tot feestelijke taferelen.

Trainer Gerjan van der Hoogen maakte geen geheim van zijn tevredenheid. “We hebben het vanmiddag fantastisch gedaan. We hebben terecht gewonnen van een fantastische ploeg, die kunstgras gewend is en moeite had met deze grasmat. Na de pauze werden we wel in de verdediging gedwongen, maar we hebben onvoorstelbaar hard gewerkt. Zelden heb ik bij de jongens zo’n sterk collectief meegemaakt. Beter kan en zal dat niet worden. Ze vroegen mij kort voor het einde van de  wedstrijd wie er tot man van de wedstrijd moest worden uitgeroepen. Ik wist het echt niet. Door een naam te noemen zou ik alle anderen te kort doen. Uiteindelijk kreeg Colin Peemen de bloemen omdat hij de twee doelpunten maakte”.

Al na drie minuten kregen de Twentenaren de eerste bittere pil te slikken. In de defensie werd de bal te gemakkelijk verspeeld en rolde de bal voor de voeten van Peemen. Die verraste doelman Rens Davina door gelijk op doel te schieten. Een graspolletje maakte van Davina helemaal een kansloze keeper: 1-0. Even later bood Peemen Boris Berghorst een goede schietkans, maar deze keer was de doelman paraat. Na verloop van tijd kwamen ook de Tukkers tot goede mogelijkheden, maar Kjell Huisman ging alleen op doelman Leo Vloedbeld af. Tot wanhoop van de meegereisde aanhang mikte hij rakelings langs de paal. Even later kopte Sven Masselink na een hoekschop tegen de lat. Het werd erg zuur voor de bezoekers toen uit de tegenaanval Peemen een diepe bal van Rick Weijs oppikte en de Twentse sluitpost opnieuw het nakijken gaf: 2-0. Er werd hier en daar nog wel gedacht aan een buitenspelsituatie, maar de Deventer arbiter was stellig in het ontkennen daarvan. Joep Egberink probeerde nog wel via een vrije schop de marge te verkleinen en daardoor wat gemakkelijker te kunnen rusten, maar Vloedbeld, in de basis voor de geblesseerde Stijn Blum, liet zich niet verrassen.

Na de thee werd Steenwijkerwold door de Tukkers in de verdediging gedrongen, maar de thuisclub won opvallend veel persoonlijke duels en bovendien kenden de gasten grote problemen bij het vinden van de juiste richting. In de gevallen dat het wel dreigend werd onderscheidde Vloedbeld zich in positieve zin door een pittige schuiver van Huisman uit de korte hoek te grissen en Masselink vond ook al de uitkomende doelman op zijn weg. De bodem van de ernergietank van de gastheren begon intussen behoorlijk leeg te lopen. Peemen, Brian Los en Wilco Stevens kregen goede mogelijkheden, maar konden geen explosiviteit meer in de schoten leggen. Omdat Joep Egberink uit een vrije schop vanaf bijna 20 meter via de paal naast knalde werd het steeds duidelijker dat de aanstaande verrassende eindstand niet meer in gevaar kwam: 2-0 dus.

De bezoekers waren sportieve en goede verliezers. De kwaliteit van de grasmat werd wel even aangekaart, maar werd niet aangevoerd als  de oorzaak van deze nederlaag. “We spelen meestal op kunstgras, en dat is toch heel anders dan deze grasmat. Deze nederlaag is terecht, want we lieten ons in het begin verrassen door de gretigheid van Steenwijkerwold. We zullen het vanmiddag met deze terechte nederlaag moeten doen”, aldus trainer Hielke aan de Stegge van de gasten.

Opstelling Steenwijkerwold: Leo Vloedbeld, Devin Bouma, Daan Kremer, Sven Epema (80e Niels Bramsen), Ian Los, Brian Los, Sem Huisman (66e Jesse Plat), Boris Berghorst (47e Peter Dekker), Bas Wijdenes (66e Wilco Stevens), Rick Weijs, Colin Peemen.