Steenwijkerwold goed bezig: 4-0 winst op Erica.

18 maart 2024 12:00

Steenwijkerwold sloeg zondagmiddag weer eens een prima slag door positieconcurrent Erica een 4-0 nederlaag toe te brengen. Al in de eerste helft werd de basis voor deze zege gelegd. De gasten werden direct goed onder druk gezet en met de pauze was het gat al geslagen: 3-0. Na de rust werd het nog 4-0.

Steenwijkerwold is bezig met een prima serie. Met vier overwinningen op rij mag de ploeg in alle bescheidenheid concluderen dat er voorlopig een gaatje is geslagen met de huidige laatste vijf ploegen, die gaan uitmaken wie er rechtstreeks degradeert of in de nacompetitie belandt.

Direct na de aftrap werden de rood-gelen behoorlijk onder druk gezet, maar echte kansen leverde dat niet direct op. Jori Ebbinge van de Drenten liet het thuisfront zelfs behoorlijk schrikken door van zeker dertig meter maar net naast het doel van Leo Vloedbeld te poeieren. Met nog ruim twintig minuten te spelen kwamen de rood-gelen onder de druk uit, maar juist op dat moment nam de thuisclub een voorsprong. Rick Weijs bediende Colin Peemen op maat en een schuiver achter de tweede paal betekende 1-0. Even later werd een slordigheid  bij de gasten opnieuw door Peemen afgestraft (0-2). Op slag van rust ging Weijs op rechts goed door en de voorzet dreigde in de rechterbovenhoek te verdwijnen. De alarmfase werd in de ericadefensie afgekondigd, maar het dreigend onheil was niet meer te voorkomen. Via de rug van Jelmer Schepers hobbelde de bal toch nog in het eigen doel: 3-0. Dat werd ook de ruststand.

Na de thee zakte de amusementswaarde enigszins. De vermoeidheid begon beide ploegen parten te spelen en dat zorgde voor te veel slordige momenten Toch werd het nog 4-0. Invaller Mitchell Mosterman  mikte de bal uit een hoekschop ineens achter de tweede paal. De poging van doelman Bram Gebbeken om de bal achter de doellijn weg te slaan pakte verkeerd uit. Rikus Lubberman van Erica probeerde Colin Peemen nog even uit de tent te lokken, maar arbiter André Leushuis, die de grenzen af en toe een behoorlijke tolerantie toestond en erg zuinig was op zijn fluitje, wist ook dit dreigende akkefietje met een simpel handgemaar in de kiem te sporen. Er werden geen kaarten getrokken deze middag.

Trainer Gerjan van der Hoogen zat er niet mee dat het deze middag geen hogeschoolvoetbal was. ”We willen tweedeklasser blijven en dan is het belangrijk dat er gewonnen wordt. Dat hebben we gedaan. Ik ben opnieuw trots op de collectieve inzet. Het is niet toevallig dat de resultaten nu beter zijn dan in in het begin van de competitie. We hebben te maken met een jonge ploeg die voor het eerst op dit niveau optreedt. Dat was wel even wennen."

Zijn collega Stefan van de Capelle had weinig woorden nodig om de wedstrijd te typeren. “We hadden lange tijd weinig in te brengen en hebben terecht verloren. Er waren wel veel vreemde doelpunten bij (verdedigingsfout, eigen doelpunt en een hoekschop ineens), maar volgende keer beter.”

Opstelling Steenwijkerwold: Leo Vloedbeld, Devin Bouma, Daan Kremer (70e Niels Bramsen), Sven Epema, Ian Los, Brian Los, Sem Huisman (80e Wilco Stevens), Peter Dekker, Bas Wijdenes (80e Jan Oord), Rick Weijs (80e Hein Winter), Colin Peemen (70e Mitchell Mosterman).