Moeilijke zege Steenwijkerwold op EMMS: 4-2.

9 april 2024 22:45

Zelden kende een wedstrijd zoveel tegenstellingen als zondagmiddag bij Steenwijkerwold tegen EMMS. Het weer was prima, maar de wedstrijd was voor de aanhangers van de thuisclub, om met trainer Gerjan van der Hoogen te spreken, “het gluren niet waard”. Zes schitterende doelpunten lieten de neutrale voetballiefhebber (en de aanhang van de thuisclub) toch met een goed gevoel naar huis gaan.

Die zelfde neutrale voetballiefhebber had al lang geconcludeerd dat de bezoekers uit Slagharen het beste van het spel hadden, en eigenlijk verdienden om de wedstrijd te winnen. Steenwijkerwold speelde onherkenbaar onder het gemiddelde niveau. Dieptepasses kwamen niet aan, alle tweede ballen waren voor de gasten en, heel verrassend, werd het middenveld brutaal in bezit genomen door de bezoekers, die ook een prima kans op een voorsprong kregen. Milan de Vent tikte terug op Jordi van der Heijden, die tegen de lat poeierde. Steenwijkerwold kreeg ook nog een kansje, maar de teruggeplaatste bal van Daan Kremer was te hard om Bas Wijdenes er nog iets constructiefs mee te laten doen. EMMS had nog de tegenslag dat Thijs Scholten en Dennis Lamberink de strijd moesten staken. De laatste zelfs met hartklachten. Met de pauze stond het nog steeds 0-0.

Na de hervatting tilden zes schitterende treffers het schouwspel toch nog naar een positief niveau. Glenn ter Wielen schoot fraai uit de draai in (0-1), maar kort daarna mikte Colin Peemen uit een vrije schop direct raak, om nauwelijks een minuut later doelman Bastin Kleinheerenbrink met een schuiver in de verre hoek te kloppen (2-1). Ter Wielen verraste doelman Leo Vloedbeld met een afstandsschot dat precies paste tussen de vingertoppen van de keeper en de onderkant van de lat (2-2), maar uiteindelijk bepaalden Boris Berghorst en Peemen, die na een steekballetje van Rick Weijs goed van de ruimte profiteerde, de eindstand op 4-2. Met deze uitslag is Steenwijkerwold vrijwel zeker van handhaving in de 2e klasse.

Trainer Erik Hein betreurde het dat zijn geloofwaardigheid een deukje had opgelopen. “Zit ik in de pauze te verkondigen dat de ploeg die de eerste goal maakt de wedstrijd ook gaat winnen, en dan krijg je dit.” Ook vond hij dat zijn ploeg wel wat meer had verdiend. “We hadden zeker een puntje verdiend, maar thuis kregen wij wat te veel, dus we moeten maar niet zeuren. We gaan ons nu maar richten op de nacompetitie.”

Zijn collega Gerjan van der Hoogen was hoofdzakelijk blij met de punten, waardoor zijn ploeg vrijwel zeker veilig staat. “Nee, ik heb geen enkele verklaring voor het niveau waarop we vooral in de eerste helft bezig waren. Je hebt zo af en toe van die wedstrijden waarin het van geen kant loopt, en vanmiddag was het er weer zo een.”

Opstelling Steenwijkerwold: Leo Vloedbeld, Peter Dekker (46e Devin Bouma), Daan Kremer (46e Rick Weijs), Sven Epema (65e Hein Winter), Ian Los (85e Jan Oord), Brian Los, Sem Huisman, Boris Berghorst, Bas Wijdenes (30e Wilco Stevens), Niels Bramsen, Colin Peemen.