Steenwijkerwold haalt uit tegen Emmeloord: 0-6.

15 april 2024 23:45

Steenwijkerwold revancheerde zich zondagmiddag in en tegen Emmeloord voor de matige vertoning van vorige week door op sportpark De Ervenbos uit te pakken met een soort galavoorstelling. De thuisclub kwam er nauwelijks aan te pas en de 0-6 overwinning (na een 0-3 ruststand) was beslist niet geflatteerd.

De blauw-witten hadden een slechte dag, en hadden geen antwoord op de jagende bezoekers. Direct was er een overwicht en het eerste doelpunt liet niet lang op zich wachten. Doelman Joey Bracke speelde de bal naar Jeroen Sipma, maar dat was doorzien door Sem Huisman, die direct doortikte naar de vrijstaande Colin Peemen. Een doffe knal later was het 0-1. Even later moest Bracke met een heupblessure uitvallen. Hij werd vervangen door Nick van Adrichem, die enkele prima reddingen verrichtte, maar verdere treffers van de bezoekers toch niet kon voorkomen. Na een slim passje van Wilco Stevens mikte Huisman de voorzet goed op het hoofd van Brian Los, maar de keeper stond op de goede plaats. In de herkansing mikte Rick Weijs wel raak: 0-2. Ook Emmeloord kwam er een paar keer gevaarlijk uit. Op aangeven van Marc Loosman raakte Jordy Benjamins zelfs de paal en even later moest doelman Leo Vloedbeld al zijn talenten aanspreken om Loosman van een treffer af te houden. Daarmee hadden de polderbewoners hun kruit overigens ook wel verschoten. Op slag van rust werd het uit een hoekschop van Peemen nog 0-3 door Ian Los die van dichtbij inkopte.

Na de thee bleef het spelbeeld ongewijzigd. Een prachtige actie van invaller Bas Wijdenes zette Boris Berghorst alleen voor Adrichem, die kansloos was op de bekeken schuiver: 0-4. Nauwelijks twee minuten later glipte Peemen langs Koen de Jonge, waarna Wijdenes de voorzet simpel afrondde: 0-5. Met nog 30 minuten te spelen kopte (!) Peemen nog even schijnbaar achteloos uit een hoekschop van Hein Winter de nummer zes achter Adrichem: 0-6. Het was gelijk de laatste positieve actie van Winter, die even later op ongepaste wijze zijn gram haalde en gelijk rood werd voorgeschoteld door de prima leidende arbiter Harm van Schepen uit Berlikum. Op het spelbeeld had dit nauwelijks invloed, maar omdat Steenwijkerwold met kansen begon te morsen en Emmeloord nauwelijks nog in de buurt van het “vijandelijke” doel verscheen stokte de doelpuntenmachine.

Trainer Gerjan van der Hoogen kon zijn trots niet verbergen. “Ik ben nu echt wel hartstikke blij”, bekende de oefenmeester. “Niet alleen omdat we vanmiddag fantastisch hebben lopen voetballen, maar ook omdat de waarde van een brede selectie opnieuw is aangetoond. Het centrale defensieduo was vandaag niet beschikbaar. Sven Epema was ziek en Daan Kremer geschorst. Dan kunnen we gewoon Peter Dekker en Niels Bramsen inzetten, en dat gaat gewoon prima. We hebben ook een mooie serie goede resultaten neergezet. Met de winterstop hadden we zes punten, en het zag er echt zorgelijk uit. Nu hebben we 30 punten. We hebben ons op eigen kracht in veiligheid gespeeld. En weet je wat helemaal lachen is? We hebben nog kans op de tweede periode. Dan moeten we nog wel een paar kunststukjes uithalen. We hoèven natuurlijk niet maar het kàn wel, haha!”

Opstelling Steenwijkerwold: Leo Vloedbeld, Peter Dekker, Niels Bramsen (71e Jan Oord), Devin Bouma, Ian Los (60e Guus Schipper), Brian Los (60e Hein Winter), Boris Berghorst (71e Wilko Vroege), Rick Weijs, Wilco Stevens (46e Bas Wijdenes), Sem Huisman, Colin Peemen.