Wedstrijdsecretariaat afdeling jeugd Uitgelicht!!!

26 juli 2019 17:00

Loes Hornstra

Voor velen een bekend gezicht, want vaak genoeg aanwezig op het sportpark, maar wie is die man en wat doet hij eigenlijk? Hieronder het interview met Frank Plat.

Commissie:      Wedstrijdsecretariaat afd. Jeugd

Lid/Leden:         Frank Plat

Wat doet de commissie zoal?

Competitiewedstrijden die niet op de door de KNVB geplande datum of tijd gespeeld kunnen worden, moeten op een ander moment gespeeld worden. Hier is het wedstrijdsecretariaat mee belast, dat weer bestaat uit verschillende subcommissies. Zo regelt Demi Mosterman de indeling van velden en kleedkamers, zorgt Bernard Mulder dat de kantine bemand is, coördineert Erik Dingerdis de kwaliteit en belijning van de velden, wat weer door Alex Buitenhuis en Bert de Lange wordt gedaan. Wessel Bijl regelt de scheidsrechters en Nancy Bachrach en Geke Zwiers regelen de wedstrijden van de senioren en de dames, met Albert-Jan Gorter nog op de achtergrond. En Frank Plat is dus verantwoordelijk voor de wedstrijden van de jeugdafdeling.
Van de ca. 20 jeugdteams moeten er ca. 3 per week verzet worden. De A-categorie dan zelfs vóór of uiterlijk op de geplande datum. Voor deze omzetting is veel communicatie nodig met verschillende partijen. Uiteraard moeten de teams zelf kunnen en moet er wedstrijdleiding aanwezig zijn. Maar er moeten ook een veld en kleedkamers beschikbaar, en de kantine moet bemand zijn.

Hoe vaak is de commissie actief ?

Samen:            Zo’n 2x per jaar komen de verschillende subcommissies samen om de koppen bij elkaar te steken.

Individueel:    Soms kun je daar dagen druk mee zijn om alles compleet te krijgen. Contact gaat via telefoon, app, mail en via het                                               daarvoor bestemde ‘Sportlink’.

Wat is je binding met de vereniging?

Vanaf zijn 7e heeft Frank bij BWS gevoetbald en sinds de fusie met the Swallow in 1973 speelde hij bij SV Steenwijkerwold. Hij geeft zelf aan dat zijn niveau misschien wel niet zo hoog was, maar hij was wel trouw. Eerst bij de junioren en daarna nog enkele jaren bij het zaterdag-elftal. Door enkele beenblessures moest hij al op zijn 23e stoppen met zelf spelen en sindsdien heeft hij zich ingezet als elftalleider, omroeper, bestuurslid, materiaalman, zat hij nog even in de kantinecommissie, en is nu dus alweer een paar jaar wedstrijdsecretaris.

Zijn er nog nieuwe/meer vrijwilligers nodig voor deze commissie en waarom zou iemand zich aan moeten melden als vrijwilliger?

Het wedstrijdsecretariaat afd. Jeugd vindt Frank goed te doen in zijn eentje. Wel denkt hij dat er vrijwilligers nodig zijn voor kantinediensten en als scheidsrechter en bijvoorbeeld ook voor de maandagmorgenploeg. Ook is het belangrijk dat het oud papier halen door blijft gaan.

Frank vindt het belangrijk om betrokken te zijn bij de vereniging en zijn steentje bij te dragen. Je moet het toch met zijn allen doen. Daarnaast is het ook gewoon leuk en interessant om contact te hebben met zowel mensen uit de eigen club, als met de ‘collega’s’ van andere verenigingen, met wie over het algemeen heel vriendschappelijk wordt omgegaan.